- PROCEDURA „NIEBIESKIE KARTY” I KTO MOŻE JĄ URUCHOMIĆ?
Procedura „Niebieskie Karty” art. 9d ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej została opracowana w celu podejmowania interwencji w środowisku zagrożonym przemocą domową. Jej wszczęcie nie jest uzależnione od zgody osoby doznającej przemocy domowej ani osoby stosującej przemoc domową.
Na procedurę „niebieskie Karty” składają się wszystkie czynności podejmowane i realizowane przez pracowników socjalnych, asystentów rodziny, policjantów, przedstawicieli Żandarmerii Wojskowej, nauczycieli, psychologów, pedagogów, terapeutów, lekarzy, pielęgniarki, ratowników medycznych, członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych w związku z uzasadnionym podejrzeniem stosowania przemocy domowej.
Zgodnie z art. 9d ust. 4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej: „Wszczęcie procedury „Niebieskie Karty” następuje przez wypełnienie formularza „Niebieskie Karty” w przypadku powzięcia w toku prowadzonych czynności służbowych lub zawodowych podejrzenia stosowania przemocy wobec doznających przemocy domowej lub w wyniku zgłoszenia dokonanego przez świadka przemocy domowej”.
Procedurę „Niebieskie Karty” mają obowiązek uruchomić:
- Pracownik socjalny jednostki organizacyjnej pomocy społecznej,
- Asystent rodziny,
- Policjant,
- Przedstawiciel Żandarmerii Wojskowej,
- Nauczyciel wychowawca lub nauczyciel znający sytuację małoletniego,
- Psycholog, pedagog, terapeuta – jeżeli współpracuje z organizacją pozarządową, pomocy społecznej, oświatą, ochroną zdrowia, policją, gminna komisja rozwiązywania problemów alkoholowych,
- Lekarz, pielęgniarka, ratownik medyczny, przedstawiciel innego zawodu medycznego,
- Członek gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych.
Procedurę „Niebieska Karta” wszczyna się poprzez wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A” w obecności osoby doznającej przemocy domowej.
Załącznik: